Głównym zadaniem akceleratorów i inkubatorów jest pomoc młodym przedsiębiorstwom rozpoczynającym swoją działalność biznesową. Choć obie inicjatywy mają podobne założenia, różnią się od siebie i są zupełnie odrębnymi podmiotami. Najczęściej kojarzone są z działaniem start-upów.
Wiele nowo powstałych przedsiębiorstw potrzebuje wsparcia w postaci wiedzy merytorycznej na temat obowiązujących przepisów prawnych, sprzedaży czy działalności marketingowej. Często poszukują również zewnętrznych źródeł finansowania, a także informacji na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku. Jedną z form wsparcia dla start-upów jest działalność instytucji takich, jak akceleratory czy inkubatory biznesu.
Inkubatory – pomoc dla start-upu
Ideą działalności inkubatorów biznesu jest szeroko pojęte wsparcie start-upów, a także osób, które myślą o prowadzeniu własnej działalności. Mowa o pomocy merytorycznej i praktycznej, jak pomoc prawna, księgowa, ale także udostępnienie powierzchni do pracy czy wypożyczenie niezbędnego sprzętu. Inkubatory świadczą również usługi pozyskiwania funduszy dla nowo powstających przedsiębiorstw. To instytucje chroniące swoich podopiecznych, zapewniają im jednak pełną samodzielność, nie ograniczając w żaden sposób, nie narzucając również ram czasowych, w których przedsiębiorca może korzystać z ich wsparcia. Start-up znajdzie tu więc przestrzeń do pracy, często specjalistycznie wyposażoną – w laboratoria czy drukarki 3D, ale także pomoc w najważniejszych kwestiach związanych z założeniem czy prowadzeniem biznesu.
Czym jest akcelerator biznesu?
Akceleratory przeznaczone są dla przedsiębiorców, których działalność jest już bardziej zaawansowana, rozwinięta. Start-up, który chce skorzystać z oferty akceleratora, ponosi już pewne koszty, musi też spełniać konkretne wymagania. Przede wszystkim zgłaszają się do niego przedsiębiorcy, którzy mają już pomysł na biznes, stworzyli biznesplan, czy prototyp produktu. Dobrze zapowiadające się projekty mogą liczyć na wsparcie finansowe, najczęściej w zamian za udziały, a także pomoc podczas wprowadzania produktu na rynek. Programy prowadzone przez akceleratory są ograniczone czasowo, najczęściej trwają kilka tygodni. Choć jednak okres ten może wydawać się dość krótki, jest to czas bardzo intensywnej działalności – szkoleń, rozmów, spotkań. Akcelerator podobnie jak inkubator proponuje swoim podopiecznym wsparcie z zakresu prawa, księgowości, marketingu czy sprzedaży, pomaga wejść na rynek, przygotować się do ekspansji zagranicznej, rozwoju. Co ciekawe, akceleratory organizują specjalny finał, tzw. Demo Day, który jest spotkaniem lub całą serią spotkań z inwestorami. To doskonały czas dla start-upów, które mogą się zaprezentować, opowiedzieć o swojej działalności, pomyśle. Niektórzy inwestorzy współpracują na stałe z danymi akceleratorami, uczestnicząc w kolejnych programach.
Zarówno inkubatory, jak i akceleratory są więc miejscami, gdzie młodzi przedsiębiorcy uzyskują wsparcie, które umożliwia im dalszy rozwój i osiągnięcie sukcesu.