Kiedy powstawały pierwsze samochody ideą jaka przyświecała jego producentom było umożliwienie podróżowania szybciej i na większe odległości niż kiedykolwiek do tej pory. W dzisiejszych czasach, kiedy tak wielu ludzi stać na zakup samochodu, problemem stały uliczne korki. Są one prawdziwą plagą nie tylko wielkich miast i metropolii ale coraz częściej także małych miast. Jedną z dostępnych alternatyw w większych miastach jest więc przesiadanie się do komunikacji miejskiej.
Niestety tu narzekać można na jej powolność
Autobus musi bowiem często zatrzymywać się na licznych przystankach, więc czas pokonania stosunkowo krótkiego dystansu może być dość spory. W dodatku również autobusy miejskie narażone są na stanie w korkach. Dlatego też coraz większa liczba osób wybiera skuter, jako najlepszy środek lokomocji wykorzystywany w dojazdach do pracy i poruszania się po mieście.
W niektórych krajach, jak chociażby we Włoszech, skutery wpisały się już na dobre w przestrzeń miejską. W Polsce ich ilość nie jest jeszcze tak duża. Jest to spowodowane między innymi zdecydowanie dłuższą i bardziej chłodną zimą. Niemniej jednak warto przesiąść się na skuter w okresie od wiosny do jesieni po to, by omijać uliczne korki i mieć większą łatwość w znajdowaniu wolnych miejsc parkingowych.
Skuter znany jest także pod takimi nazwami jak motorower czy po prostu „pięćdziesiątka”.
To druga nazwa bierze się z prędkości, z jakimi może się on poruszać. Najczęściej jest to pojazd dwukołowy, chociaż zdarzają się modele także i trzykołowe. Wyposażony jest w silnik spalinowy, którego pojemność raczej nie przekracza 50 ccm. Niekiedy może posiadać napęd elektryczny o mocy nie większej niż 4kW.
Zgodnie z przepisami, które obowiązują w Polsce, skuter nie może poruszać się z prędkością większą niż 45 km na godzinę. Obowiązkowo są one wyposażone także w ograniczniki prędkości. Niestety niektóre osoby decydują się na demontaż tych ograniczników, by móc rozwijać większe prędkości.
Aby móc legalnie poruszać się po polskich drogach skuterach wystarczy jedynie mieć ukończone 18 lat. Osoba pełnoletnia nie musi więc posiadać żadnych innych dokumentów niż dowód osobisty. Z kolei osoby młodsze, między 14 a 18 rokiem życia muszą zdać egzamin na prawo jazdy kategorii AM. Zanim się na to zdecydują muszą wiedzieć ile kosztuje prawo jazdy am oraz jakie formalności są wymagane, aby podejść do egzaminu. Jednym z ważnych wymagań, jakie stawiane jest przed kandydatem jest wykonanie odpowiednich badań lekarskich. Mają one wykluczyć istnieje przeciwwskazań do możliwości kierowania pojazdem. Jest to koszt 100 zł. Zanim zostanie się dopuszczonym do egzaminu należy oczywiście przejść odpowiednie przeszkolenie w szkole jazdy.
Oczywiście koszt może być różny w różnych miastach a także w różnych szkołach. Średnio waha się między 750 a 1000 złotych. W tej cenie zawarty jest koszt zajęć teoretycznych oraz praktycznych. W ramach zajęć teoretycznych poruszane są ogólne zagadnienie dotyczące przepisów ruchu drogowego oraz teoria obsługi skutera i oceny jego gotowości do jazdy. W ramach zajęć praktycznych konieczne jest odbycie konkretnej ilości godzin jazdy na skuterze zarówno na placu jak i po mieście. W trakcie nauki bezpośrednio w ruchu drogowym kursant porusza się na skuterze, a instruktor jedzie tuż za nim w odpowiednio oznakowanym samochodzie. Komunikują się za pomocą zestawu głośnomówiącego. Po zakończonym kursie oraz zdaniu egzaminu wewnętrznego w szkole jazdy, należy zapłacić za egzamin w WORD i jest to kwota około 170 zł. W przypadku zdanego egzaminu ostatnim kosztem jest już tylko wyrobienie prawa jazdy am po uiszczeniu opłaty 100 zł.
Jest to inwestycja, która zdecydowanie może się opłacić w dłuższej perspektywie czasu. W ruchu miejskim jazda skuterem wiąże się ze spalaniem średnio 3-4 litrów na każde 100 przejechanych kilometrów. Dla porównania samochód spalić może nawet 9 litrów paliwa na takim samym dystansie. Już samo to oznacza dużą oszczędność. Na korzyść przemawiają także niskie koszty ewentualnych części zamiennych.
Ale to i tak nie będzie zbyt często potrzebne, ponieważ skutery należą do pojazdów stosunkowo mało awaryjnych. Dodając do tego również niski koszt przeglądów technicznych, które wykonuje się jedynie co dwa lata, a także niski koszt zakupu nowego skutera, pojazd ten jawi się jako niemal doskonały. Jeśli tylko pogoda na to pozwala, warto zdecydować się na taką oszczędność, a jedynie zimą i w trakcie gorszych warunków atmosferycznych przesiadać się tymczasowo do samochodu czy komunikacji miejskiej.