Rola brand managera, czyli jak skutecznie zarządzać marką modową

Prowadzenie marki modowej to ogromne wyzwanie logistyczne. Wszystko zaczyna się od starannie obmyślonego planu, analizowania detali a potem jego realizacji. Marketing modowy nieco różni się od tego z innych branż. Mimo, że warto konsekwentnie trzymać się swojego planu, należy być elastycznym w reagowaniu na najnowsze trendy.

Sukces ma wielu ojców

Branża modowa jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się. Skuteczne wypromowanie marki mimo, że wsparte planem, często bywa również efektem szczęścia w biznesie. Sukces ma zwykle wielu ojców, zwłaszcza ten, na skalę globalną. Dla modowych gigantów nigdy nie pracuje jedna osoba, tylko cały sztab specjalistów od marketingu modowego. Każdy z nich ma ściśle wyznaczone kompetencje. W największych firmach zwykle za zarządzanie marką odpowiada Brand Manager. To określenie występuje również w liczbie mnogiej jako Brand Management. Wówczas oznacza, że nie ma jednego, genialnego umysłu, tylko połączenie sił wielu osób. 

Efektywne zarządzanie

Brand management tworzy markę i robi wszystko, aby utrzymała się na rynku. Dba o rozbudowę sieci lojalnych klientów. Jak tego można dokonać? Trzeba zainwestować w działania, mające na celu wzbudzanie pozytywnych skojarzeń, dotyczących marki. Musi ona być charakterystyczna, przez co atrakcyjna dla już istniejących oraz potencjalnych klientów. Marketing modowy to w tym przypadku dogłębne rozumienie marki, dostosowane do filozofii i ogólnej wizji firmy. Brand manager to skuteczne zarządzanie strategiczne, umożliwiające osiągnięcie założonych celów biznesowych. Konkretny brand należy rozreklamować, zwiększać lub zmniejszać wydatki, idące na promocję, jak również przeprowadzić ekspansję na inne rynki. Wymaga to nie tylko dużej wiedzy, ale również umiejętności wsłuchania się w opinie kluczowych konsumentów. 

Plany długoterminowe

Marketing modowy nigdy nie jest obliczony na krótki czas. Jeśli marka ma być na stałe na rynku, praca nad nią nigdy się nie kończy. Niektóre działania „pracują” podczas, gdy ci, którzy je wymyślili „śpią”. Dobry brand manager rozgląda się za nowymi możliwościami biznesowymi. Stale monitoruje bieżącą sytuację marki szukając potencjalnych partnerów do współpracy. Analizuje jak odbierane są poszczególne kampanie, podgląda konkurencję. Często wraz z Art Directorem ustala się wizualną stronę marki. Brand Manager to po trochu wizjoner, ale potrafiący czytać statystyki. Liczby w jego pracy pojawiają się często. Musi umieć je właściwie odczytać. Dotyczą określania specyfikacji wydajności, liczenia kosztów, planów budżetowych, cen. Człowiek, który jest w stanie się w tym wszystkim połapać jest prawdziwie multizadaniowy. 

Złote zasady

O czym nigdy nie powinien zapominać brand manager? O historii marki. Jej założenie, ludzie, którzy ją tworzyli to elementy bardzo istotne, na których warto budować marketing modowy. Równie ważna jest umiejętność zmiany po to, aby wizerunek marki był spójny. Coś, co przemawiało do klientów dekadę temu nie będzie przekonujące współcześnie. W branży modowej istnieje pokusa pójścia w markę luksusową. Nie jest to zła droga pod warunkiem, że nie będzie oznaczała ignorowania masowego odbiorcy. Odcinanie się od „świata” żadnej marce nie wyszło na dobre. Od targetowania ważniejsza jest segmentacja rynku. Bardzo często mimo wielu działań marketingowych marka tworzy się samoistnie. W dobie mediów społecznościowych to klienci decydują o powodzeniu konkretnego produktu udostępniając go na swoich profilach. 

Zdolny brand manager to siłą napędowa marki. Zna ofertę konkurencji i stara się ją ubiegać o krok w swoich działaniach. Jeśli do tego umiejętnie połączy swoje siły z PR-owcem, takiemu duetowi żaden klient nie będzie w stanie się długo opierać.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here